נזקי השמש לעיניים

קרינת השמש מורכבת מקרניים באורכי גל שונים, ביניהם אורכי הגל של התחום הנראה (הספקטרום הנראה) ואורכי הגל הקצרים יותר ובלתי נראים: קרינת ה – UV (האולטרה-סגולית). נהוג לחלק את קרינת ה - UV ל – 3 חלקים:

UVA - הקרניים הארוכות יותר בטווח זה

UVB - הקצרות עוד יותר ועל כן מסוכנות עוד יותר

UVC - הקצרות והמסוכנות ביותר, אך נחסמות ע"י שכבת האוזון ועל כן לא מגיעות אלינו. כל אחד מהסוגים הללו עלול לגרום לנזק לעין ולמערכת הראייה.

נזקי השמש לעין יכולים להיות בכל הרמות, מהרמה החיצונית של עור העפעפיים כמו גידולים סרטניים, ועד לנזקים בלתי הפיכים בפנים העין כמו קטרקט, ניוון רשתית מקולרי וכוויה ברשתית.

הנזק לעיניים מהשמש הוא מצטבר במהלך החיים  ומתחיל כבר מגיל צעיר. ההגנה הטובה ביותר היא לשמור על העיניים בכל יציאה לשמש. מחקרים הראו כי העיניים חשופות לקרני UV חזקות בעיקר בשעות 8:00-10:00 + 14:00-16:00, בשונה מהשעות המסוכנות לעור, זאת בשל מיקום העיניים בארובת העין והודות להגנה על ידי העפעפיים. הן מוגנות יותר כאשר השמש ממוקמת למעלה בשמים וחשופות יותר דווקא כאשר השמש בזוית קלה.  בשונה מהעור, רקמות העיניים אינן מתחדשות.

הדרך הטובה ביותר להגן על העיניים היא להרכיב משקפי ראייה או שמש ואפילו כובע.  לא כל משקפי השמש מספקים הגנה שווה,רצוי משקפי שמש איכותיים. למרכיבי משקפי ראייה- עדשות פוטוכרומטיות (מחליפות צבע) עשויות להוות פתרון טוב כדי למנוע את הצורך בהחלפת המשקפיים בכל יציאה לשמש.